יוגה להיריון - למה זה טוב?

איזו תקופה נפלאה ומיוחדת היא זו, כשחיים מתחילים להתפתח בתוך רחם האישה!
שלושה שותפים: האיש, האישה וכוח מלמעלה, מתובל באהבה רבה - מתחילים החיים להתפתח ולצמוח.
מהרגע הראשון, מתחיל גוף האישה להשתנות. השדיים גדלים, המותניים מתרחבים, לפעמים יש בחילות והקאות, והאישה מרגישה עייפה וחלשה. בהמשך הדרך, כשהבטן גדלה, לפעמים קשה לאישה לנשום, היא סובלת מצרבות, מכאבים בגב התחתון ומלחצים מלמטה.
 
 
היוגה היא התעמלות אידיאלית לתקופת ההיריון. היא מעודדת הרפיה, גמישות וחוזק בדרך רכה, ללא מאמץ יתר. היוגה מקלה או אפילו פותרת לגמרי את הבעיות הפיזיות של ההיריון. האישה לומדת להאריך את עמוד השדרה - דבר המשפר את היציבה, מרחיב את הרווח בין הצלעות לבטן, ופותח מקום לבטן הגדלה. היא לומדת להתחבר לאדמה ולקבל משם תמיכה, וכך הגוף יכול להשתחרר.
כשיש איזון ביציבה, השלד תומך בגוף; ואם אין איזון, השרירים חייבים לפצות על כך ולתמוך בגוף במקום השלד. כתוצאה, השרירים נהיים מכווצים ונוקשים, ונגרמים בהשפעת זאת, מתח בגוף וחסימות של אנרגיה, וכן כאבים בגב העליון ובגב התחתון.

גם בזמן ההיריון, אפשר וחשוב לחזק את שרירי הבטן העמוקים ואת רצפת האגן. זוהי התמיכה הפנימית שלנו, האדמה בתוכנו. האישה לומדת לזהות את השרירים הללו ולהפעילם בצורה נכונה המתאימה לזמן היריון ולזמן הלידה (וגם לאחר מכן). עבודה זו מונעת את הנזקים העלולים להיגרם כתוצאה מכל מאמץ, וגם מדחיפת התינוק החוצה. כאשר פעולות אלו נעשות בצורה לא נכונה, מתוך הפעלת עומס ולחץ יתר על רצפת האגן, זה גורם לחולשה ברצפת האגן, ויכול להביא לדליפות שתן וצואה, ולצניחות למיניהן. האישה לומדת איך עבודה של תמיכה פיזית פנימית בגוף משפיעה על התמיכה הרגשית והנפשית ומאפשרת לה לעמוד על שלה בעוצמה ובאלגנטיות.
היוגה מאפשרת לאישה להתחבר פנימה לתינוק בתוך רחמה. נשים רבות מרגישות שטרדות החיים מונעות מהן קשר מודע עם התינוק, ושמחות עם האפשרות שפותחת בפניהן היוגה - להניח ידיים על הבטן, לחוש את התינוק ולתקשר אתו.
אחד היסודות של היוגה הוא הנשימה, שהנה כלי נפלא לאישה ההרה. בחיי היומיום, לפעמים אנו שוכחים לנשום, עוצרים את הנשימה, וגם עוצרים את זרימת כוח החיים בגוף. כתוצאה מכך, אנו חשים כאבים ועייפות בגוף. לאישה ההרה ישנו קושי לנשום, כי הבטן גדלה וכאילו לא נותר מקום לנשום. היוגה מלמדת את האישה דרך להרחיב את הסרעפת, ומאפשרת נשימה עמוקה יותר. בעזרת הנשימה, אנו יכולים לשפר את היציבה, לחזק את שרירי הבטן ולהביא את עצמנו למקום עמוק פנימה של שקט והרפיה.
 
 
 
לידה פעילה:
כשאישה הרה נמצאת במצב זה של שקט פנימי, הגוף עצמו מפריש את הורמון הלידה, האוקסיטוצין. גוף האישה יודע היטב את מלאכת הלידה. האישה צריכה רק להרפות, לוותר על השליטה, ולאפשר את התקדמות תהליך הלידה. את זה היא עושה בעזרת מודעות, נשימות ותנועתיות.
בשיעורי יוגה להיריון, האישה לומדת מושגים של הלידה הפעילה, שמאפשרים לה לקחת אחריות ולהשפיע, במידת האפשר, על הלידה שהיא עוברת, במקום לחוש חוסר אונים ופחד מהכאב ומהלא נודע. היא לומדת תנועתיות, שעוזרת לתינוק לרדת בתעלת הלידה, ולגוף שלה להיפתח, ושמאפשרת לגוף להפריש אנדורפינים שפועלים כמשככי כאבים.
גם לבעל, או לאישה שתלווה את היולדת בזמן הלידה, יש מקום בשיעורי יוגה להיריון. מדי פעם מזמינים את בן הזוג, כדי שגם הוא יתחבר לתינוק המצוי בתוך הרחם בעזרת מגע ומדיטציה. עושים תרגילי זוגות תוך התמקדות על הלידה עצמה. הבעל לומד את המושגים של הלידה הפעילה, ולומד גם איך לתמוך באשתו בעזרת עיסוי, מגע, דיבור מעודד ומחמיא, ורגישות.
כל אישה הרה יכולה להפיק תועלת מהיוגה הייחודית הזאת, גם אם היא לא עשתה יוגה או התעמלות לפני כן, וגם אם היא בחודש התשיעי להריונה.
 
 
 
 
לאישה שכבר מתעמלת או עושה יוגה, אין בעיה להשתתף בשיעורי יוגה להיריון כבר מתחילת ההיריון -  אם אין שום סכנה של הפלה. ואחרת, מומלץ להתחיל להשתתף בשיעורי יוגה רק בסוף הטרימסטר הראשון, כשההיריון כבר מבוסס יותר.
 
 השיעורים הם בהדרכת זהבה גילמור, בוגרת קורס הדרכת יוגה במכון וינגייט, שני קורסים להוראת יוגה לנשים הרות, וקורס להוראת יוגה נשית.
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים