שהסררה

אחדות
 
אגיה
סינרגיה ומהות
 
וישהודי

הקשבה, בהירות והתבטאות
אנהאטה

כוחו של הלב
 
מניפורה

האש המעכלת
ויוצרת הכוח
סוודיסטהנה

המים והרגשות בבסיס
מולה דהרה
האדמה עליה
אנחנו עומדים
צ'אקרות
רשימת סדנאות ושיחות

 Anahata chakra

 משמעות המילה Anahata בסנסקריט היא הבלתי מנוצח, או הבלתי נקטע. היא נקראת כך עקב יחסיה הקרובים של צ'אקרה זו עם הלב אשר פועם בקצב בצורה רציפה כל החיים. פעימות הלב יוצרות צליל אין סופי ורציף, אשר קיים מעבר לצליל הנשמע.

בעידן הנוכחי, רבים האנשים החווים פעילות חלקית של אנאהטה. מפאת חשיבותה של אנאהטה, על קונדליני שאקטי להשאר בה זמן ארוך לעורר אותה. על פי מסורת הטנטרה מתחת לאנאהטה, שוכן "עץ המשאלות", כאשר עץ זה מלבלב כל מחשבותינו או משאלותינו מתממשות.

מספרים על יוגי שהתיישב תחת עץ והיה עייף וצמא מאוד. כשחשב על פלג מים צלולים, בו ברגע שמע את פכפוך המים לצידו. לאחר ששתה חשב על מזון, וגם זה מייד הופיע לצידו. לאחר שאכל חש עייפות גדולה ובחשבו על מיטה, הופיעה מיטה לצדו. נשכב האיש בתוכה ונרדם. כשהתעורר וראה שהכל חשוך סביבו נתקף בפחד גדול וחשב 'מה יקרה אם יופיעו חיות הטרף ויבקשו לטרוף אותי?'

פעמים רבות אנו מקווים להגשמת כל חלומותינו, אבל עלינו להיות זהירים במחשבותינו ומשאלותינו, רבות ממחשבותינו אין אנו רוצים שיתממשו – ולכן, כשהצ'אקרה בתהליך התעוררות, עלינו לזכך את מחשבותנו, לנקות את המחשבות השליליות והפחדים ולפתח תובנה לגבי כוח המחשבה.

אנאהטה, צ'אקרת הלב
צליל  YAM
צבע ורוד
מיקום פיזי מאחורי מרכז החזה, על החלק הקדמי של עמוד השדרה
יסוד אוויר
סמל לוטוס בעל 12 עלי כותרת, שני משולשים בתוכו המייצגים את הכוחות המשלימים
חוש  מגע
איבר חושי עור
איבר מוטורי ידיים
מיקום: אנאהטה נמצאת על הדופן הפנימית של עמוד השדרה בדיוק מאחורי מרכז החזה ולכן נקראת גם צ'אקרת הלב. ביוגה מרכז הלב נקרא גם Hirdaya Kasha שמשמעותו "החלל בלב בו שוכן הטוהר". אנאהטה קשורה לאזור במוח שאחראי על היצירתיות והאומנות העדינה כגון ציור, ריקוד, מוזיקה ושירה.

הסמל:  פרח לוטוס כחול בעל 12 עלי כותרת שעל כל עלה מנטרה. בתוך הפרח משושה שמסמל את יסוד האוויר. המשושה מורכב משני משולשים מוצלבים (מגן-דוד) שמסמלים את האיחוד בין שיווה לשאקטי. המשולש הפונה כלפי מטה מסמל את היצירתיות והקריאטביות – שאקטי, המשולש הפונה כלפי מעלה מסמל את המודעות - שיווה. במרכז המגן-דוד דולקת להבה נצחית אשר מסמלת את הנשמה.

היבטים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים
תכונות בסיסיות:
אהבה, חמלה.
תכונות פיזית: ממוקמת במרכז בית החזה, כוללת את הלב, הריאות, החזה, הכתפיים והזרועות. קשורה לבלוטת התימוס ולהפרשה של פרולקטין (הורמון החלב שקשור גם להתקשרות של האם אל העובר).
תכונות אנרגטיות: אנאהטה היא מרכז אנרגית האהבה – האהבה האוניברסאלית שבין אדם לכלל וקשורה לחמלה, צניעות והלכותינו בעולם, כמו כן לאהבה הפרטית בין שני אנשים.
זהות עצמית: המזוהה עם אנאהטה זו הינו טיפוס חברותי, אוהב אנוש. הוא רואה את העולם כמצע לפיתוח מערכות יחסים, להענקה וקבלה של אהבה. טיפוס בעל רגישות גבוהה לסבל של יצור אחר ויכולת הזדהות גבוהה עם רגשותיהם של אחרים.


החלוקה על פי רמות הפעילות gunas: בני האדם ברובם, מסוגלים לחוות ולהביע רגשותיהם בזמן המתאים, להשתמש באינטלקט בזמן אחר, ולבצע את המעשה הנכון בזמן הנכון. אנשים שאצלם אנאהטה דומיננטית אך לא מאוזנת, רגשותיהם משפיעים על כל התנהלות חייהם.
Tamas המצב הרדום: אדם המתנהל מרמה זה של אנאהטה, עשוי להיות אפאטי או סוציופאטי (מסוכן לזולת). הם מונעים מרגשות שליליים, חוסר אמונה, פחדים חרדות ושנאה עצמית וכלפי אחרים. עשויים לסבול מבעיות נשימה ותפקוד לקוי של הלב.

Rajas המצב הפעיל: אדם המתנהל ממצב זה מונע לחלוטין מחמלה ואהבה, אך גם הם עשויים להיות מושפעים מרגשות שליליים כמו כאב כתוצאה ממצוקת הזולת, כעס לגבי אי צדק וכדומה. אנשים כאלה לרוב מזוהים בחברתנו כאלטרואיסטים, כאנשים טובים ומוערכים - אך גם מצב של רגישות יתר הינו מצב לא מאוזן שמונע תפקוד נכון. על אנשים אלו ללמוד להשאר חיוביים ולהתמקד בטוב שביכולתם לעשות.

Sattwa המצב המאוזן: מתאפיין בחיים של חמלה ואהבת הזולת, אנשים אלו יעבדו מחוץ לאור הזרקורים לרווחת כל היצורים החיים ויהיו חדורי אמונה, שלווה ואהבה עצמית. אנשים כגון מהאטמה גאנדי , אמא תרזה, הדלאי למה ועוד רבים וטובים.

 


תרגול אסאנות:
Kandharasana חצי גשר: שכב על הגב, כפוף את הברכיים והנח את כפות הרגליים צמוד לישבן. כפות הרגליים והברכיים בפיסוק קל ברוחב האגן. אחוז בקרסוליים או הנח את כפות הידיים כנגד הרצפה. קח שאיפה עמוקה, עצור את הנשימה והרם את הישבן תוך כיפוף הגב לאחור, נסה להגביהה את הטבור והחזה ככל שניתן. קרב את החזה אל הסנטר מבלי להזיז את הראש. עם הנשיפה הורד את הגוף אל הרצפה.
Dhanurasana תנוחת הקשת: שכב על הבטן עם הסנטר על הרצפה. כפוך את הברכיים והצמד את העקבים אל הישבן. אחוז בקרסוליים ושמור על הברכיים צמודות. עם השאיפה דחוף את כפות הרגליים הרחק מהגוף ובמקביל כפוף את הגב לאחור. הרם את הירכיים, חזה וראש. הטה את הראש לאחור והחזק למספר שניות. עם הנשיפה הרפה את הגוף אל הרצפה.

פראניאמה, תרגילי נשימה:

Bhramari זמזום הדבורה: הרפה את הגוף בתנוחת הישיבה. וודא שהשיניים העליונות אינן נוגעות בתחתונות, והשפתיים סגורות. סתום את האוזניים עם האצבעות המורות, קח שאיפה איטית ועמוקה, עם הנשיפה צור צליל המחקה זמזום של דבורה – אחיד ולאורך כל הנשיפה. חזור על כך 5 פעמים.

מודרה:
hirdaya mudra  שב בישיבת מדיטציה, הנח את האצבע המורה על בסיס האגודל, הצמד את כריות הקמיצה והאמה (שסמוכות לאצבע המורה) לכרית האגודל (הזרת נשארת משוחררת). הנח את גב כף היד כנגד הברכיים.

מדיטציה:
Ajapa japa (חזרה ספונטנית על מנטרה) שב בישיבת מדיטציה, והבא את המודעות אל הנשימה הטבעית. פתח מודעות לצליל העדין של השאיפה ( SO…) ולצליל העדין של הנשיפה (HAM…..) זוהי המנטרה של הנשימה. היה מודע לנשימה הטבעית ולמנטרה SO-HAM  סימולטנית. ניתן לשלב מודעות לתנועה של הנשימה בערוץ הקדמי - מהטבור לגרון בשאיפה ומהגרון לטבור בנשיפה.

 


 

 

 
לייבסיטי - בניית אתרים